laupäev, 19. september 2015

Bulletproof coffee ehk rasvakohv

Foto minu raamatust, foto autor Meeli Küttim




Paljude jaoks tundub võõristav juba see sõna iseenesest: "rasvakohv". Aga olgu uutele LCHF-iga alustajatele siinkohal rahustuseks kohe öeldud, et rasvakohvi joomine ei ole kindlasti kohustuslik ega antud toitumisviisi õnnestumise eelduseks. See on täiesti valikuline!

Kõige tähtsam on siiski LCHF-is süüa vähem süsivesikuid ja rohkem rasva, aga ei ole oluline, kas see rasv tuleb koos kohviga või lihtsalt rasvasemat lihatükki ja -kastet valmistades. Teine ja sama oluline tingimus LCHF-i õnnestumiseks on valida päris toitu: liha, muna, kala, kana, köögivilja, võid ja teisi häid rasvu. Mitte toetuda valmistoidule ega süüa mingeid imeasju pakendite seest. Aga see ei ole tänane teema.

Täna räägin rasvakohvist. Mina hakkasin üsna LCHF-iga alustades seda jooma. Hakkasin rasvakohvi tarbima sellepärast, et enne LCHF-i olin joonud magusat piimakohvi ja tahtsin siis vahetada kohvi sees nii piima kui suhkru paremate valikute vastu. Proovisin selle rasvakohvi ära ja üllatuseks maitses see paremini kui kohvikus latte, seega jäingi selle juurde.

Olgu algajatele öeldud, et järgnev tekst kirjeldab konkreetselt minu praeguse hetke rasvakohvi. Ma olen hetkel juba üle 2,5 aasta rasvatoitumisel olnud, seega minu keha on suuremate rasvakogustega juba harjunud, aga kindlasti ei maksa uutel kohe nii palju rasva kohvi sisse lisada, nagu mina seda teen. Sest kahjuks on lugu selline, et kui rasva saab sinu keha jaoks liiga palju, läheb süda pahaks. Ja see ei ole meeldiv tunne. Sellepärast ma kaalun oma rasvakohvisse lisatavat võid ja kookosrasva - et mitte kogemata liiga palju panna. Seda on juhtunud ja siis ei ole pärast hea olla enam. Muidu ei soovita LCHF ju toitu kaaluda ega kalorite-grammide pärast stressata, aga rasvakohvile lisatavat rasva ma siiski kaalun, et mitte kogemata üle doseerida. Igaüks peab enda keha jaoks need piirid üles leidma, kui palju ta saab korraga rasva süüa, et enesetunne hea oleks.

Siin tulebki mängu LCHF-i kolmas põhimõte - see ei ole kiirdieet ega kaalujälgimine ega saleduskuur, vaid eesmärgiks on parem tervis ja hea enesetunne, see annab igapäevase suurema energiataseme ja teotahte, teeb korda naha, seedimise, võtab ära peavalud, langetab veresuhkrut ja vererõhku, teeb nooremaks ja ilusamaks :) Kaalulangus on selle kõige juures lihtsalt üks meeldiv kõrvalnäht! Siin ei ole vaja teha midagi, mis enesetunnet halvendaks - see tähendab ka, et rasva ei pea sööma nii palju, et süda pahaks läheb, nagu osad skeptikud on arvanud. Rasva sööme nii palju, et kõht täis ja meel hea püsiksid :)

Aga nüüd siis detailselt minu rasvakohvist. Joon päeva jooksul kaks sellist "komplekti".

1. Kõigepealt valmistan kange kohvi. Lasen oma ülivanast ca 10-aastasest Jura masinast 2 tassitäit (480 ml) kanget kohvi.


2. Kaalun blenderisse valmis kookosrasva või MCT-õli (30 g) ning tõstan sinna ka võitüki (30 g). Või on mul külmkapis juba eelnevalt sobiva suurusega kuubikuteks lõigatud, et hommikuti aega kokku hoida. Kaaluma pean siis ainult kookosrasva või MCT-õli, olenevalt sellest kumba parasjagu kasutan. 

Kookosrasv annab kohvile mõnusa kookosemaitse ja see on tunduvalt odavam valik. Kellele aga kookose maitse ei sobi, nende jaoks on ideaalne valik MCT-õli, see on nagu kontsentreeritud kookosrasv, see on ülihea ketoosi tekitaja, mõistuse teravdaja ja kiire energiaallikas - ilma mingisuguse kõrvalmaitseta.

MCT-õli valides soovitan otsida klaaspudeli sees olevat ja kookosest valmistatud tooteid (mitte plastikpudelis ja palmiõlist mct-õli). See siin on väga hea.




Kookosrasvadest (=kookosõlidest) soovitan kindlasti valida jällegi klaaspurgis ja kirjaga EXTRA Virgin / külmpressitud. See siin on väga hea. Sellel on juures õrn kookose maitse.



3. Lisan blenderisse ka lisandid: Ceylon kaneel annab hea maitse ja alandab veresuhkrut, looduslik Bourbon vanillipulber teeb kohvile mõnusa jäätisemaitse ning želatiin ei anna küll mingit maitset ega tekstuuri, aga on kasulik tervisele: želatiinis sisalduv kollageen on hea nahale, juustele, seedimisele ja ilmselt veel millelegi :) Sobib kõige tavalisem ja jämedakoelisem poe küpsetusletis müüdav želatiin.


4. Valan ka kuuma kohvi blenderisse muude asjade peale ja vahustan täisvõimsusel. Hoiatan, et osadel blenderitel võib selline kuum ja "kuulikindel" jook kaane pealt visata, seega esmakordsel proovimisel soovitan majapidamispaberi blenderi kaane ümber panna ja käega kaant kinni hoida - sest üpriski tüütu on köögi laest rasvakohvi pesta - see trikk on mul vana blenderiga kahjuks läbi proovitud :D Praegune blender õnneks üle paari tilga kaane vahelt läbi ei aja.


5. Ja ongi valmis - saan siit umbes poolteist hiigelsuurt tassitäit mõnusat rasvakohvi nautida (2 normaalsuuruses tassitäit) - pärast on hea soe tunne ja kõik suriseb. Energiat on palju ja kõht püsib täis vähemalt 6-7 tundi, tänu rasvakohvi joomisele ei ole mul vaja iga paari tunni tagant midagi näksida. Joon ühe sellise kannutäie hommikusöögi kõrvale ja teise õhtusöögi kõrvale.











6 kommentaari:

  1. Hej, hittade en länk till din blogg på kostdoktorn och låter Google translate översätta den till svenska, det blir rätt rolig läsning vill jag lova.
    T.ex. så säger den att din blogg heter LCHF Afrika;)
    I vilket fall roligt att läsa hur du informerar om kosten och inspirerande bilder på din mat.
    Kommer kika in hos dig igen.
    /Mona från Stockholm

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Hej Mona, tack! Tyvärr fungerar Google translate inte så bra på estniska-svenska, det är för olika språk. Det blir säkert rolig läsning det :)
      Du kan gärna följa mig på Instagram, där lägger jag ut mina matbilder med engelsk text @lchf_eesti

      Kustuta
  2. Hei!
    Kui palju lisad kaneeli ja kui palju źelatiini? Kas vahukoort üldse ei pane? Kuidas kaalud kookosrasva? Kas kraabid purgist lusikaga või lõikad kuidagi noaga kuubikuid või kuidas?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kaneeli ja želatiini lisan vaba käega, seega kogust ei oska öelda. Äkki 0,5 tl kaneeli ja 1 spl želatiini, umbes 0,5 tl bourbon vanilli ka. Vahukoort ma ei pane üldse. Kookosrasva kaalun lusikaga kraapides. Kõigepealt lusikas blenderi kannu, siis kaal nulli ja seejärel tõstan lusikale kookosrasva. Kuum kohv peale ja lusikas puhtaks.

      Kustuta
    2. Aitäh vastuse eest! Aga veel üks küsimus. Kusagil mujal mainisid, et jõid õhtuks lagritsateed. Ma olen kange lagritsasõber ja tahaks teada, kust sa seda said ja mis tee see täpsemalt on. 😊

      Kustuta
    3. Lagritsateed ostan Biomarketist, kaubamärk on Yogi. Siin on link: http://www.yogitea.ee/index.php?route=product/product&path=70&product_id=74

      Kustuta