pühapäev, 29. märts 2015

Ketoos versus ketoosiga kohanemine



Täna tõlgin hea artikli ketoosi ja ketoosiga kohanemise kohta Martina Johanssoni blogist. Martina on erialalt biokeemik, ta on ise juba viis aastat LCHF toitumist järginud, ta on sel teemal mitmeid raamatuid kirjutanud, ta on teinud kaastööd erinevatele LCHF-ajakirjadele Rootsis, lisaks teeb ta palju trenni ning osaleb edukalt bikini-fitnessi võistlustel.




Kui toitud ketogeenselt, siis läheb keha ketoosi, mis tähendab, et keha põletab rasva nii kiiresti, et jääkainena tekivad ketoonid. Ketoone võib leida uriinist, verest ja väljahingatavast õhust. Keha võib põletada glükoosi (suhkrut), vabu rasvhappeid, ketoone ja alkoholi. Esimesena kasutab keha seda kütust, mida kõige rohkem on. Kui sa sööd suhkrut, siis põletab keha suhkrut, kui sa jood alkoholi, siis põletab keha alkoholi.

Üks ketoosi eesmärke on ketoosiga kohanemine ja paljud keto-entusiastid maadlevad sellega väga pikalt. Nimelt ei ole ketoosis olemine ja täielikult ketoosiga kohandumine samad asjad. Kui oled ketoosiga kohandunud, siis kaob vajadus süsivesikute järele täielikult, ka trennitegemiseks ei ole siis vaja mingeid sooritust parandavaid süsivesikuid ja keha on siis ka seestpoolt tervenenud. Ei ole põletikku, neerupealsete väsimust, lekkiva soole sündroomi ega muud säärast.

Väga vähesed inimesed on täielikult ketoosiga kohanenud! Enamus süsivesikuvaeselt toituvaid inimesi ei ole. Neil on küll hea rasvapõletus ja nad funktsioneerivad süsivesikuvaeselt toitudes paremini, aga nad tunnevad endiselt vajadust ja isusid süsivesikute ja rämpstoidu järele. Nende kehad on endiselt põletikus, neil on jätkuvalt stressis neerupealsed ning neil esineb selliseid psüühilisi ja füüsilisi probleeme nagu väsimus, valu, vananemise märgid jne. Aga see ei pea nii olema!

Ketoosiga kohandumine võtab aega. Anna omale aega.
Ma olen LCHF-i järgi toitunud 5 aastat, aga ma pole kaugeltki 5 aastat ketoosis olnud. Mida aasta edasi, seda pikemate perioodide kaupa olen ma ketoosis olnud ning mul on järjest lihtsam paastuda, ma olen järjest energilisem, magan paremini ning mu keha paraneb aeglaselt, aga kindlasti – kuid ma pole kindlasti veel valmis. Kui inimesel on alustades rohkem terviseprobleeme kui minul, siis läheb ka rohkem aega ning tee peal õpitakse end ja oma keha järjest paremini tundma.

Esimene samm ketoosiga kohanemise juures väljendub suurenenud sooritusvõimes ning sinna jõudmiseks ei pea kogu su sisemus veel paranenud olema. Piisab, kui oled olnud paar kuud ketoosis ja see ei pea olema ühes jutis. Paranemise märke võib tunda juba siis, kui oled vaid aeg-ajalt ketoosis olnud. Nii treenid aeglaselt keha võimet kasutada energiaallikana ketoone.

Kas sa oled ketoosiga kohandunud või lihtsalt ketoosis?
Oled sa tundnud kõiki ketoosi tervise-eeliseid?





Vasakul suhkrukütusel oleva inimese energiavarud, mis on ca 2000 kcal (lihastes oleva glükogeeni näol), paremal ketoosiga kohandunud inimese energiavarud, mis on sõltuvalt inimese rasvapolstrist alates 63 000 kcal. Sellepärast annabki ketoosiga kohandumine lõputu energia - kui keha jaoks on kättesaadav oma rasv, jätkub energiat väga pikaks ajaks.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar