teisipäev, 4. märts 2014

Range, normaalne ja liberaalne LCHF


Rootsikeelses FB-grupis jagati sellist toredat pilti, mis on võetud ühest rootsi ajalehe LCHF-i puudutavast nädalalõpulisast. Väga hästi on siin lahti seletatud range, normaalne ja liberaalne LCHF. Tõlgin.



RANGE LCHF – MAKSIMAALSELT 10 G SÜSIVESIKUID PÄEVAS
Söö:
muna
kala ja mereande
liha
maa peal kasvavaid köögivilju nagu brokoli ja spinat
oliive
seeni
võid
juustu, kõiki sorte
kookosõli
oliivõli
rapsiõli
maitseaineid

Väldi:
piimatooteid nagu jogurt ja koor
marju
pähkleid
tumedat šokolaadi
puuvilju
juurvilju
LCHF-küpsetisi

Tüüpiline toidukord range LCHF-i puhul:
150 g liha, kana või kala koos 30 g või, seente ja spinatiga

Plussid:
Sa ei pea lugema süsivesikuid, kui püsid antud toidunimekirja juures. Toiduvalmistamine on lihtne ning paljud tunnevad, et nad on vähem toidule keskendunud.

Miinused:
Kui sa armastad söögitegemist, siis võib range LCHF sulle igav tunduda, kuna toidukorrad koosnevad siin tihti vaid munast, lihast ja köögiviljadest.


NORMAALNE LCHF – MAKSIMAALSELT 25 G SÜSIVESIKUID PÄEVAS

Söö:
muna
kala ja mereande
liha
maa peal kasvavaid köögivilju nagu brokoli ja spinat
oliive
seeni
võid
juustu, kõiki sorte
kookosõli
oliivõli
rapsiõli
maitseaineid
täisrasvaseid piimatooteid, maksimaalselt 3 dl päevas
väiksemas koguses marju
tumedat šokolaadi, vähemalt 70%

Väldi:
puuvilju
juurvilju
LCHF-küpsetisi

Tüüpiline normaalse LCHF-i toidukord:
150 g liha, kana või kala koos lillkapsapüreega, ½ dl vahukoorekastet ja roheline salat

Plussid:
Normaalse LCHF-iga on lihtne häid toite valmistada, kuna sul on rohkem valikuvõimalusi. Paljud tunnevad, et seda varianti on lihtsam elustiiliks muuta kui ranget LCHF-i, olgugi et kaalulangus võib siin minna veidi aeglasemalt.

Miinused:
Selle variandiga võivad tulemused kaalul ilmneda veidi aeglasemalt. Siin on lihtne üle süüa, eriti just piimatooteid, mis tähendab, et sa pead vahel oma toidukogustel silma peal hoidma.

LIBERAALNE LCHF – MAKSIMAALSELT 50 G SÜSIVESIKUID PÄEVAS

Söö:
muna
kala ja mereande
liha
maa peal kasvavaid köögivilju nagu brokoli ja spinat
oliive
seeni
võid
juustu, kõiki sorte
kookosõli
oliivõli
rapsiõli
maitseaineid
täisrasvaseid piimatooteid nagu jogurt ja koor, maksimaalselt 3 dl päevas
pähkleid
marju
juurvilju
LCHF-küpsetisi
LCHF-leiba
tumedat šokolaadi, vähemalt 70%

Tüüpiline toidukord liberaalse LCHF-iga
150 g liha, kana või kala koos aurutatud porgandite, tomati, ½ dl koorekastme ja rohelise salatiga.
Plussid:
Sa ei pea siin väga palju arvestama ega planeerima, võid süüa seda, mida tahad nii argipäeval kui peol.

Miinused:
Seda varianti soovitatakse esmajoones neile, kes on normaalkaalulised ja terved. „Hea meetod neile, kes on terved ja soovivad terveks jääda,“ ütleb Anna Hallén.







4 kommentaari:

  1. Väga informatiivne, tänud:)

    VastaKustuta
  2. See artikkel kulus väga ära. No enam puisemalt ja punasemalt ei saakski! Aitäh :) Tutvun siinse elukorraldusega ..ja üritan ka graatsiasks ennast süüa, kuid pidevalt on mure, et kas on ikka õigeid asju ja õiges koguses.
    Hoian ikka su blogil silma peal ja olen rõõmus, et saan hästi süüa, kaalulangust veel ei ole olnud, (kipun sinna kollase joone taha jääma veel) kuid muidu enesetunne on hea, ning tunnen, et muudatused toidulaual oli ainuõige ostus.

    VastaKustuta
  3. Kui Rootsi ajakirjast, siis huvitav, kas siin mõeldakse 10-25-50 grammi koos kiudainetega või mitte? Sest kui 10 grammi sisse arvata ka kiudained, siis saab köögivilja päris vähe süüa... Alati artikleid lugedes tekib mul see küsimus, aga vastust pole nii kerge leida :(

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Rootsi lchf-inimesed üldjuhul ei tegele mingi net carbs arvutustega, seega nende soovitustes mingit kiudainete mahalahutamist mõeldud ei ole. Küll aga ei ole need iga grupi jaoks antud süsivesikute piirarvud mõeldud täpseks lugemiseks. Köögiviljade süsikaid ei peagi tegelikult lugema, kui palju neid ikka süüa jõuad. Peamine mõte on siin ikka selles, et piimatoodetega (jogurt, koor) ja marjadega piiri pidada.

      Kustuta