kolmapäev, 29. jaanuar 2014

Süsivesikuvaese ja ketogeense dieedi 10 teaduslikult tõestatud tervisevõitu



Originaalartiklist leiab üles ka kõik viited igat artiklis väljaöeldud väidet kinnitavale teadusuuringule. Artikli autor on arstitudeng Islandilt ja tal on väga asjalik koduleht, mis puudutab süsivesikuvaest toitumist ja tervist. 

Soovitan tema leht omale kohe lemmikutesse lisada, kes inglise keelt oskab!

***



Süsivesikuvaeseid dieete on aastakümneid vastuolulisteks peetud.

Esialgu materdasid neid rasvafoobiaga meedikud ja meedia.

Usuti, et sellised dieedid tõstavad kolesterooli ja põhjustavad südamehaigusi, kuna need sisaldavad palju rasva.

Siiski … ajad on muutumas.

Alates aastast 2002 on tehtud üle 20 inimuuringu süsivesikuvaeste dieetide kohta.

Peaaegu igaühes neist tulid süsivesikuvaesed dieedid võitjaks nende dieetide üle, millega neid võrreldi.

Süsivesikuvaene toitumine ei põhjusta mitte ainult suuremat kaalukaotust, vaid see viib ka enamus riskifaktorite olulise paranemiseni … kaasa arvatud kolesterooli paranemiseni.

Siin on 10 teaduslikult tõestatud kasulikku mõju tervisele, mis tulenevad süsivesikuvaesest ja ketogeensest dieedist.

1.      Süsivesikuvaene toitumine tapab su söögiisu (heas mõttes)

Nälg on dieedipidamise juures üks kõige halvemaid kõrvalmõjusid.

See on üks peamisi põhjuseid, miks paljud end oma dieedi juures halvasti tunnevad ja lõpuks alla annavad.

Süsivesikuvaese toitumise üks parimaid külgi on see, et see viib automaatselt isu vähenemiseni.

Uuringud näitavad järjepidevalt, et kui inimesed piiravad süsivesikuid ning söövad rohkem valku ja rasva, siis nad söövad lõppkokkuvõttes palju vähem kaloreid.

Tegelikult on asi veel ka nii, et kui teadlased võrdlevad süsivesikuvaeseid ja rasvavaeseid dieete oma uuringutes, siis nad peavad aktiivselt rasvavaeselt toituva grupi kaloreid piirama, et tulemused võrreldavad oleksid.

Peamine: Kui inimesed piiravad oma süsivesikute söömist, siis väheneb nende isu ja nad söövad lõppkokkuvõttes palju vähem kaloreid ilma seda teadlikult püüdmata.

2.      Süsivesikuvaesed dieedid viivad suurema kaalukaotuseni

Süsivesikute piiramine on üks kõige lihtsamaid ja efektiivsemaid mooduseid kaalu kaotamiseks.

Uuringud näitavad, et inimesed, kes on süsivesikuvaesel dieedil, kaotavad kiiremini ja rohkem kaalu kui inimesed, kes on rasvavaestel dieetidel … kuigi rasvavaesel dieedil olevad inimesed piiravad aktiivselt oma kaloreid.

Üks selle põhjuseid on see, et süsivesikuvaeste dieetidega saadakse lahti oma kehas olevast üleliigsest veest. Kuna süsivesikuvaene dieet alandab insuliinitaset, siis hakkavad neerud üleliigset soola väljatuma, mis viib kiire kaalukaotuseni esimesel paaril nädalal.

Uuringutes, mis võrdlevad süsivesikuvaeseid ja rasvavaeseid dieete, kaotavad süsivesikuvaeselt toitujad mõnikord suisa 2-3 korda rohkem kaalu, ilma näljatundeta.

Süsivesikuvaesed dieedid näivad olevat eriti efektiivsed kuni 6 kuud, aga peale seda hakatakse jälle kaalus juurde võtma, kuna inimesed lõpetavad oma süsivesikuvaese dieedi ja hakkavad jälle vanaviisi sööma.

Palju sobilikum oleks mõelda süsivesikuvaesest toitumisest kui elustiilist, MITTE kui dieedist. 

Ainus võimalus sellega pikaajaliselt õnnestumiseks on selle juurde jäädagi.

Siiski võib osadel inimestel õnnestuda peale oma soovkaalu saavutamist lisada oma menüüsse tervislikumaid süsivesikuid.

Peamine: Peaaegu eranditult tagavad süsivesikuvaesed dieedid suurema kaalukaotuse kui dieedid, millega neid võrreldakse, eriti esimese 6 kuu jooksul.

3.      Suurem osa kaotatud rasvast pärineb kõhuõõnest

Kogu rasv kehas ei ole üks ja sama.

Rasva ladestumise asukoht kehas määrab ära selle, kuidas see mõjutab sinu tervist ja haigestumise ohtu.

Niisiis, meil on nahaalune rasvkude ja kõhuõõne rasvkude.

Kõhuõõne rasvkude on see, mis kipub organite ümber kogunema.

Kui selles piirkonnas on palju rasva, siis see viib tavaliselt põletikuni, insuliiniresistentsuseni ning see on usutavasti peamine metaboolse sündroomi käivitaja, mis on tänapäeva lääneühiskonnas väga tavaliseks saanud.

Süsivesikuvaesed dieedid on väga efektiivsed ohtliku kõhuõõne rasva vähendamisel.

Nad ei põhjusta mitte ainult suuremat kaalukaotust kui madala rasvasisaldusega dieedid, vaid suurem osa kaotatud rasvast pärineb kõhuõõnest.

Ajapikku peaks see viima tunduvalt vähenenud riskile haigestuda südamehaigustesse ja 2. tüüpi diabeeti.

Peamine: Suur osakaal rasvast, mis kaotatakse süsivesikuvaese dieedi abil, pärineb ohtlikust kõhuõõne rasvast, mis teatavasti põhjustab tõsiseid ainevahetusprobleeme.

4.      Triglütseriidid alanevad tavaliselt suurel määral

Triglütseriidid on rasva molekulid.

On hästi teada, et paastu triglütseriidid, st kui palju meie veres on triglütseriide peale öist paastu, on oluliseks südamehaiguste riskifaktoriks.

Võib tunduda täiesti loomuvastane, aga kõrgenenud triglütseriidide põhjustajaks on süsivesikute tarbimine, eriti just sellise lihtsuhkru nagu fruktoosi tarbimine.

Kui inimesed piiravad oma süsivesikute söömist, siis sellega kaasneb tavaliselt väga ulatuslik vere triglütseriidide taseme langus.

Võrdluseks olgu siin toodud rasvavaesed dieedid, mis võivad paljudel juhtudel põhjustada triglütseriidide taseme tõusu.

Peamine: Süsivesikuvaesed dieedid on väga efektiivsed vere triglütseriidide taseme alandajad, triglügseriidid on vere rasva molekulid ning hästi tuntud südamehaiguste riskifaktoriks.

5.      Kõrgenenud HDL-kolestereooli tase („hea“ kolesterool)
HDL-i kutsutakse tihti „heaks“ kolesterooliks.

Tegelikult on vale seda „kolesterooliks“ kutsuda, kuna kõik kolesterooli molekulid on samasugused.

HDL ja LDL on lipoproteiinid, mis kannavad kolesterooli veres ringi.

Kui LDL transpordib kolesterooli maksast ülejäänud kehasse, siis HDL transpordib kolesterooli kehast ära maksa, kus seda võib uuesti kasutada või millest seda saab eritada.

On hästi teada, et mida kõrgem on sinu HDL-tase, seda väiksem on sinu oht haigestuda südamehaigustesse.

Üks parimaid viise HDL-taseme tõstmiseks on süüa rasva – ning süsivesikuvaesed dieedid sisaldavad palju rasva.

Seetõttu ei ole just üllatavaks leiuks, et HDL-tasemed tõusevad tublisti süsivesikuvaeste dieetidega, samal ajal kui HDL-tasemed tõusevad vaid mõõdukalt või hoopis alanevad rasvavaeste dieetidega.

Triglütseriidide:HDL suhe on veel üks väga tugev südamehaiguste ohu ennustaja. Mida kõrgem see suhtarv on, seda suurem on sinu oht haigestuda südamehaigustesse.

Süsivesikuvaesed dieedid, mis alandavad triglütseriide ja tõstavad HDL-taset, viivad selle suhtarvu olulise paranemiseni.

Peamine: Süsivesikuvaesed dieedid sisaldavad palju rasva, mis põhjustab korraliku HDL taseme tõusu, mida kutsutakse tihti ka „heaks“ kolesterooliks.

6.      Alanenud veresuhkur ja insuliinitase, mis viivad olulise paranemiseni 2. tüüpi diabeedi puhul

Kui me sööme süsivesikuid, siis need lõhustatakse meie seedetraktis lihtsuhkruteks (peamiselt glükoosiks).

Sealt sisenevad need vereringesse ja tõstavad veresuhkrutaset.

Kuna kõrge veresuhkur on mürgine, siis vastab keha sellele hormooniga, mille nimeks on insuliin, mis käsib rakkudel glükoosi rakkude sisse tuua ning seda põletama või ladustama hakata.

Tervetel inimestel alandab kiire insuliini reaktsioon veresuhkru „sööstusid“, et ära hoida keha kahjustamist.

Siiski on väga paljudel inimestel selle süsteemiga tõsiseid probleeme. Paljudel on nõnda nimetatud insuliiniresistentsus, mis tähendab, et rakud ei „näe“ insuliini ning seetõttu on kehal raskem veresuhkrut rakkudesse tuua.

See omakorda võib põhjustada haigust, mille nimi on 2. tüüpi diabeet, kui kehal ei õnnestu piisavas koguses insuliini eritada, et alandada veresuhkrut peale söömist. See haigus on tänapäeval väga tavaline, maailmas on umbes 300 miljonit 2. tüüpi diabeetikut.

Sellele probleemile on tegelikult üks väga lihtne lahendus – piirates süsivesikuid, elimineerid vajaduse insuliini järele. Nii veresuhkur kui insuliinitase alanevad tugevalt.

Dr Eric Westman, kes on süsivesikuvaese lähenemisega ravinud paljusid diabeetikuid, ütleb, et ta peab tavaliselt juba esimesel päeval nende insuliinidoose 50% võrra vähendama.

Ühes 2. tüüpi diabeedi uuringus õnnestus 95,2 % haigetest vähendada või elimineerida oma vajadus glükoosi alandavate ravimite järele 6 kuu jooksul.

Peamine: Parimaks viisiks veresuhkru ja insuliini alandamisel on vähendada süsivesikute tarbimist. See on ka väga efektiivne moodus 2. tüüpi diabeedi ravimiseks ja võimalik, et isegi ümber pööramiseks.

7.      Vererõhk tavaliselt alaneb

Kõrge vererõhk (hüpertensioon) on paljude haiguste oluliseks riskifaktoriks.

Siia hulka kuuluvad südamehaigused, insult, neerupuudulikkus ja paljud teised.

Süsivesikuvaesed dieedid on efektiivseks mooduseks vererõhu alandamisel, mis peaks viima nende haiguste alanenud riskini ning aitama sul kauem elada.

Peamine: Uuringud näitavad, et süsivesikute vähendamine viib olulise vererõhu alanemiseni, mis peaks omakorda viima paljude tavaliste haiguste ohu vähenemiseni.

8.      Süsivesikuvaesed dieedid on kõige efektiivsemaks teadaolevaks metaboolse sündroomi raviks.

Metaboolne sündroom on haigusseisund, mida seostatakse tugevalt diabeedi- ja südamehaiguste ohuga.

Metaboolne sündroom on tegelikult sümptomite kogum:

·        kõhupiirkonna rasv
·        kõrgenenud vererõhk
·        kõrgenenud tühja kõhu veresuhkur
·        kõrge triglütseriidide tase
·        madal HDL tase

Aga hea uudis on see, et kõik need viis sümptomit paranevad oluliselt süsivesikuvaese dieedi abil.

Kahjuks soovitavad valitsus ja peamised tervishoiuorganisatsioonid endiselt selleks puhuks rasvavaest dieeti, mis on põhimõtteliselt kasutu, kuna see ei aita kuidagi võidelda metaboolse sündroomi põhjustega.

Peamine: Süsivesikuvaesed dieedid pööravad efektiivselt tagasi kõik 5 põhilist metaboolse sündroomi sümptomit. Metaboolne sündroom on tõsine haigusnähtus, mis on oluliseks südamehaiguste ja 2. tüüpi diabeedi ennustajaks.

9.      Süsivesikuvaesed dieedid parandavad LDL-kolesterooli mustrit

LDL-i kutsutakse tihti „halvaks“ kolesterooliks (jällegi, tegelikult on see proteiin).

On teada, et inimestel, kellel on kõrge LDL, on suurem tõenäosus saada südameinfarkte.

Siiski, nüüd on teadlased leidnud, et oluline on LDL-i tüüp. Igat tüüpi LDL-osakesed ei ole võrdsed.

Siinkohal on oluline LDL-osakeste suurus. Inimestel, kellel on peamiselt väiksed LDL-osakesed, on suur oht haigestuda südamehaigustesse, aga inimestel, kellel on peamiselt suured LDL-osakesed, on madal risk haigestuda südamehaigustesse.

Tuleb välja, et süsivesikuvaesed dieedid muudavad LDL-osakesed väiksestest suurteks, samal ajal vähendades LDL-osakeste arvu, mis vereringes ringi käib.

Peamine: Kui sööd süsivesikuvaeselt, siis sinu LDL-osakesed muutuvad väiksest (halb) LDL-ist suureks LDL-iks, mis on healoomuline. Süsivesikute piiramine võib vähendada ka vereringes ringlevate LDL-osakeste arvu.

10.   Süsivesikuvaesed dieedid ravivad paljusid aju häireid.

Tihti väidetakse, et glükoos on ajule hädavajalik … ja see on tõsi.

Teatud aju osad suudavad põletada ainult glükoosi. Seetõttu toodab maks glükoosi valgust, kui me süsivesikuid üldse ei söö.

Aga suur osa ajust suudab põletada ka ketoone, mis tekivad nälja korral või siis, kui süsivesikute tarbimine on viidud väga madalale.

See mehhanism on ketogeense dieedi taga, mida on aastakümneid kasutatud epilepsiahaigete laste raviks, kelle haigus ei allu ravimitele.

Paljudel juhtudel ravib see dieet lastel epilepsiat. Ühes uuringus esines pooltel ketogeensel dieedil olevatest lastest rohkem kui 50 % krampide vähenemist. 16 % lastest said krampidest täiesti vabaks.

Väga madala süsivesikusisaldusega / ketogeenseid dieete uuritakse praegu ka teiste ajuhäirete raviks, sealhulgas Alzheimeri ja Parkinsoni tõve vastu.






Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar